سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از تفرش بیشتر بدانیم
قالب وبلاگ

دانشگاه آزاد
یکی از دستاوردهاى مبارک و ماندگار انقلاب اسلامى تأسیس دانشگاه آزاد اسلامى است که در طول بیش از بیست سال فعالیت توانسته است صدها هزار جوان شیفته فراگرفتن علم و دانش را تربیت نموده و هماکنون نیز با داشتن بیش از یک میلیون نفر دانشجو در اقصى نقط کشور در حدود ٢٥٠ واحد و مرکز آموزشى، بزرگترین مجموعه دانشگاهى منطقه و جهان به شمار مى آید.

این مجموعه عظیم دانشگاهى در سالهاى اخیر بهترین مرکز نیروهاى متعهد و متخصص بوده است و در این خصوص نیازهاى نظام مقدس جمهورى اسلامى را در زمینه هاى مختلف مرتفع نموده است.

این مهم درظل توجهات حضرت حق و رهنمودهاى مقام معظم رهبرى و مدیریت کارآمد ریاست عالیه دانشگاه جناب آقاى دکترجاسبى و تلاش مجموعه عظیم نیروهاى فعال در دانشگاه آزاد اسلامى تحقق یافته است.

در راستاى توسعه دانشگاه آزاد اسلامى درکشور، شهر تفرش نیز از این موهبت الهى بهره مند گردید و درسال ١٣٧٦ با نظر ریاست عالى دانشگاه و همچنین مساعدت جناب آقاى خواجه پیرى ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامى واحد اراک، مرکز آموزش تفرش تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامى واحد اراک فعالیت خود را با جذب ٦٠ نفر دانشجو در رشته مدیریت صنعتى در یک ساختمان مسکونى آغاز نمود.

با افزایش دو رشته کاردانى کامپیوتر ـ نرم افزار و کاردانى حسابدارى تا سال ١٣٨٠، تعداد رشته هاى این واحد به سه رشته و تعداد دانشجویان به ٦٢٠ نفر افزایش یافت. در طى این چهار سال از نظر ایجاد فضاهاى آموزشى و خدماتى، فعالیتها محدود به تکمیل ساختمان نیمه کارى بود که دانشگاه در بدو تأسیس، فعالیت خود را از آن آغاز نموده بود.

با توجه به نیاز این واحد به فضای آموزشى و خدماتى مناسب از سال ١٣٨١ احداث مجتمع دانشگاهى در دستور کار مسئولین این واحد قرار گرفت و براى احداث مجموعه اصلى دانشگاه با تأمین زمینى به مساحت ١٥ ( پانزده ) هکتار در بخش غربى شهر تفرش گسترش سریع این مجموعه علمى و فرهنگى آغاز گردید.

این واحد هم اکنون پذیراى ٢٥٠٠ نفر دانشجو در ٩ رشته مقطع کارشناسى پیوسته، ٢ رشته کارشناسى ناپیوسته و ٩ رشته کاردانى ناپیوسته و ٢ رشته کاردانى پیوسته مى باشد. با توجه به روند توسعه کمى و کیفى، انشاء ا... در آینده اى نزدیک، این واحد به یکى از واحدهاى بزرگ و مطرح دانشگاه آزاد اسلامى در سطح منطقه پنج تبدیل خواهد شد.
دانشگاه دولتی
دانشگاه تفرش

استعداد منطقه فرهنگ خیز تفرش (Tafresh) در نظر پرورش بیش از 350 نفر از بزرگان و مشاهیر عرصه علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری و دارا بودن موقعیت های ممتاز تاریخی، جغرافیایی و اقلیمی، عنایت و توجه مسوولین کشور را معطوف به این خطه نمود تا آن که سرانجام در اسفند 1365 مجوز احداث مجتمع آموزشی و پژوهشی تفرش، از طرف آموزش عالی، صادر گردید و در دوم تیرماه سال 1366، کلنگ دانشگاه تفرش بدست نخست وزیر محترم وقت آقای مهندس میرحسین موسوی بر زمین زده شد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر متصدی اجرای این مجتمع گردید.
همچنین طراحی این مجموعه دانشگاهی، توسط مهندسین مشاور « داربام» انجام شده است به مدیریت مهندس «حسن شیرازی راد »، مشتمل بر هفده دانشکده و چهار مرکز تحقیقاتی انجام شده است و شرکت ساختمانی «رامتین فر» به مدیریت مهندس "علی (ناصر) میر فخرایی" اولین شرکت پیمانکاری اجرای این پروژه بوده است.


 
 


اهداف ایجاد مرکز دانشگاهی تفرش:
الف - تربیت نیروی متخصص و کارآمد مورد نیاز صنایع کشور در زمینه های علوم کاربردی - فنی مهندسی - هنرهای کاربردی و علوم انسانی (مدیریت و جامعه شناسی صنعتی)
ب - انجام تحقیقات مورد نیاز صنایع کشور و تربیت پژوهشگر برای صنایع کشور
ج - تربیت کادرهای آموزشی و پژوهشی برای سایر موسسات آموزش عالی و صنایع

مکان
دانشگاه تفرش (Tafresh) هم اکنون در زمینی قریب به 700 هکتار در شمال شرق تفرش و پای کوه اسپیچ واقع است

 وضعیت آموزشیمرکز دانشگاهی تفرش در حال حاضر دارای چهار گروه آموزشی و به عبارتی چهار رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی به شرح زیر می باشد. ضمناً مجوز جذب دانشجو در مقطع کارشناسی در رشته های عمرانی (محیط زیست) و فیزیک و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های عمران (سازه) صنایع (مدیریت سیستم و بهره وری) و برق (قدرت) طی سال های 82 و 83 از طرف شورای گسترش آموزش عالی برای این مجتمع دانشگاهی صادر گردیده است که ان شاءالله از سال 84 این مجتمع دانشگاهی در 6 رشته کارشناسی و 3 رشته کارشناسی ارشد دانشجو جذب می نماید.
1- کارشناسی ریاضی کاربری
2- مهندسی برق (قدرت)
3- رشته های عمران (نقشه برداری)
4- مهندسی صنایع (تکنولوژی)

علاوه بر اینها دانشکده های زمین شناسی ، هوافضا و کشاورزی نیز به طور مستقل در پروژه دانشگاه وجود دارند .

امکانات دانشگاه تفرش
در حال حاضر در این دانشگاه، بخش های مختلف آموزشی، تحقیقاتی، رفاهی، مسکونی، ورزشی و خدمات درمانی پیش بینی شده است و حدود 40 هزار متر مربع فضای آموزشی، تحقیقاتی، کتابخانه، مرکز تحقیقات IT، خوابگاه های دانشجویی جمعاً قریب به 11000 متر مربع، سالن های ورزشی سرپوشیده چند منظوره 9000 مترمربع و مهمانسرای اساتید 2900 متر مربع، منازل مسکونی در زمینی به وسعت 400 هکتار فعال می باشد.

آینده
در حال حاضر حدوداً 20 هزار متر مربع از مجموعه ساختمانهای این دانشگاه عظیم نیمه تمام باقی مانده است:
دانشکده های برق و صنایع با زیر بنای 18340 متر مربع و دانشکده عمران و کامپیوتر، سلف سرویس 1450 متر مربع، کارگاه عمومی برق و صنایع، کتابخانه مرکزی به مساحت 1238 متر مربع با همکاری آقای یعقوبی، منبع آب به ظرفیت 1000 متر مکعب، مرکز تحقیقات الکترونیک به مساحت 765 متر مربع با همکاری دکتر علیمیرزایی، هشت دستگاه منازل مسکونی، خوابگاه های یاسین امیرکبیر الزهرا چمران کوثر، سالن های ورزشی آبی، مهمانسرای اساتید و ساختمان های نگهبانی، باشگاه اساتید، بهداری، فروشگاه، مهد کودک و دبستان.
به نقل از کتاب "برسی آثار تاسیس دانشگاه در تفرش" نوشته مهندس غلامرضا حیدری  :
(( پس از خرداد سال 1363 هجری شمسی که از طرف مردم تفرش به عنوان نماینده دومین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب گردیدم موضوع رشد و توسعه منطقه یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه ام بوده است . 
برای اولین بار که به عنوان نماینده مجلس در پاییز سال 1363 خدمت آقای مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر محترم رسیدم ایشان فرمودند آیا می دانید زمانی در این فکربودیم که تفرش می تواند یکی از مراکز مهم کشور باشد، بنده نیز عرض کردم دیر نشده است و در خدمتتان هستیم. البته بحث بیشتری مطرح نشد ولی بعد از ملاقات، مطالب ایشان شدیداً توجه مرا جلب کرد که باید استعدادی در تفرش نهفته باشد که قابلیت تبدیل به یک مرکز مهم کشور را داشته باشد. بنابر این تصور اولیه جهت یافتن این قابلیت در ذهنم ایجاد شد. 
قبل از هر تصمیمی یک بار تمام منطقه را به دقت بازدید و با مردم همه روستاها و شهرها و نیز مسوولین گفتگو و نیازمندیها و نکته نظرات آنان را جویا و همه مطالب را به دقت یادداشت می نمودم. بعد از مشورتهای زیاد به جمع بندی پرداختم. اولین جمع بندی این بود، هر اقدامی که بخواهیم جهت رشد و توسعه منطقه انجام دهیم مسئله راه های ارتباطی از اولین نیازها می باشد لذا تکمیل و یا احداث راه های ارتباطی مطلوب در سرلوحه اقداماتمان قرار گرفت، .... 
... آقای فخرایی از اهالی تفرش که از کارمندان وزرات نیرو می باشد یادآور شدند که در سالیان قبل از انقلاب مشاور "سه تیران" فرانسه طرح آمایش ایران را مطالعه می نمودند سه منطقه از ایران را برای شهر دانشگاهی بسیار مناسب تشخیص دادند که سهل الوصول ترین آن تفرش می باشد و مدارک آن در سازمان برنامه و بودجه موجود می باشد. متاسفانه با تلاشهای بسیار این مدارک را پیدا ننمودم. البته از آْقای ملایری مسول آموزش شرکت گسترش صنایع سنگین نیز شنیدم که مرکز گسترش صنایع سنگین قبل از انقلاب تصمیم داشت در تفرش مرکز آموزش صنعتی بزرگی احداث نماید. 
آقای حاج حسین شرفی از تفرشی های مقیم تهران یادآور شدند زمانیکه آقای مهنس افضلی پور از تفرشی های مقیم تهران تصمیم به احداث دانشگاه کرمان گرفت موضوع احداث دانشگاه در تفرش نیز مطرح بود. در سال 1343 مرحوم دکتر خشایار اقدام به احداث یک هنرستان صنعتی نسبتاً بزرگ با هفت رشته تحصیلی در تفرش نمود که در آن زمان در شهرهای اطراف حتی قم نیز هنرستان صنعتی وجود نداشت. با نظر به مجموعه مطالب فوق باصطلاح تصور تاسیس دانشگاه تفرش در ذهنم ایجاد شد. 
با توجه به مجاورت با شهرهای صنعتی بزرگ اراک، ساوه احداث دانشگاهی که محور اصلی آن تامین نیروی انسانی و تحقیقاتی مورد نیاز صنعت باشد را به عنوان یک ایده به بررسی و تحقیق پرداختیم. 
مجموعه مطالعات و بررسی ها ما را در تحقیق این امر عظیم امیدوارتر می نمود. در مورخه 5/8/65 طی یک نامه رسمی به جناب آقای مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر محترم پیشنهاد تاسیس دانشگاه تفرش را نمودم. ایشان به جناب آقای دکتر فرهادی وزیر محترم فرهنگ و آموزش عالی دستور بررسی و مطالعه انجام کار را دادند. از آنجا که دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) به عنوان دانشگاه ما در پیشنهاد شده بود این ماموریت به عهده این دانشگاه گذاشته شد. 
پس از بررسی ها و مطالعات لازم بر اساس مصوبه 26/12/65 شورای محترم گسترش دانشگاه ها با تاسیس مرکز دانشگاهی تفرش موافقت نمود و در مورخه 2/4/66 توسط جناب آقای مهندس میرحسین موسوی اولین کلنگ آغاز عملیات ساختمانی بر زمین شد. 
در تاریخ 1/7/1366 جناب آقای دکتر محمود حسابی طی نامه ای به جناب آقای مهندس میزحسین موسوی از تاسیس مرکز دانشگاهی تفرش تقدیر و پشتیبانی نمودند، پشتیبانی جناب آقای دکتر محمود حسابی در تسریع و تداوم کار بسیار موثر بوده است.
دانشگاه پیام نور



دانشگاه پیام نور تفرش کار خود را در سال 1384 برای نخستین بار در شهر تفرش به ریاست جناب اقای ابوالفضل عتیقی با تعداد محدودی دانشجو اغاز کرد . این دانشگاه  ابتدا به مساحت تقریبا کمی به بهره برداری رسید .
طولی نکشید با گذشت دو سال با انتساب مهندس دهقاندار به عنوان سرپرست دانشگاه نیز با تعداد دانشجوی بیشتری به کار خود ادامه داد و به دنبال ان نیز ساخت فاز دوم دانشگاه شروع شد . به طور کلی با وجود دو دانشگاه (آزاد - دولتی) در شهر تفرش این سومین دانشگاه تفرش محسوب می شود . دانشگاه پیام نور تفرش در منطقه کوهین در حوالی امامزاده احمد واقع شده است و هم اکنون سال به سال بر تعداد دانشجویان این دانشگاه افزوده می شود .
در حال حاظر این دانشگاه در رشته های فنی مهندسی و علوم پایه و علوم انسانی دانشجو می پذیرد که برای  دانشجویان رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه سه روز اول هفته و دانشجویان علوم انسانی سه روز دوم هفته کلاس برگزار می کند . در این دانشگاه اساتید  برای آموزش بهتر دانشجویان بنا به اهمیت درس تمام جلسات را به صورت مالتی مدیا و با امکاناتی نظیر ویدیو پرژکتور به دانشجویان اموزش می دهند . هم اکنون تمامی کلاسهای کامپیوتر و ریاضیات به این طریق اداره می شود .
پس از پشت سر گذاشتن شرایط واقعا سخت در یکی دو سال اولیه هم اکنون تقریبا بیشتر امکانات لازم برای دانشجویان بنا به بضاعت مسئولین فراهم گردیده و روز به روز در حال ارتقا و پیشرفت است.دانشگاه پیام نور تفرش پیوسته با امکانات کمی نظیر فضای فرهنگی به طور منظم به هنگام مناسبتهای مختلف با همکاری امور فرهنگی مراسمهای مختلفی را برگزار میکند و با دعوت اساتید مختلف از سراسر کشور از فضای اموزشی سایر دانشگاه استفاده میکند .
طولی نکشید با پیشرفت دانشگاه از لحاظ نیروی انسانی برای دانشجویان کلاسهای مختلف فرهنگی – اموزشی – ورزشی تشکیل شده است . البته نکته قابل توجه دانشجویان این مرکز هستند که با تلاش فراوان از هر کمکی به دانشگاه دریغ نمیکنند و به فعالیت دانشجویی خود ادامه می دهند که این نیز قابل تحسین است .


[ یکشنبه 89/9/14 ] [ 12:53 عصر ] [ محمد رضامشهدی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

لینک های مفید
امکانات وب
 Flag Counter
free counters
abzarak.com

javahermarket



بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 158621